söndag 8 februari 2009

Bland Huliganerna - Underbar bok

Jag vill inte påstå att jag är en storläsare, för det är jag sannerligen inte. MEN det händer och det är böcker som är idrottsrelaterade såklart :). Oftast självbiografi men även annat relaterat till sport. Som denna bok.

Bill Buford har skrivit en bok som heter Bland Huliganerna.
Boken är en sannings skildring av den Amerikanske journalisten Bill som under en tågresa hamnar mitt i ett upplopp bland huliganer i England på 1980 talet. Han börjar gå på matcher och får uppleva massans berusning. Han accepteras av Manchester Uniteds råaste grabbar och följer dem under en 10-års period runt hela Europa.

En brutalt våldsam bok om Huliganismens framsida. Hur fansen styrs som en arme och sökandet efter nästa "kick" och fight är i centrum.

Vissa bitar i boken är fruktansvärt våldsamma och sjuka. På gränsen vad man kan skriva, kan jag tänka mig. Men en väldigt bra bok. Med mycket psykolgitänk. Hur grupper fungerar och hur de kan påverkas som massa...

Jag rekomenderar verkligen denna bok. Rå men bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar